Tot despre print vs online
Scrie un comentariumartie 31, 2009 prin alexosu
Cea mai interesanta dezbatere din ultimul timp mi se pare cea despre print vs. online. Sunt multe lucruri de vorbit pe tema asta, evident, si nu voi intra intr-o analiza foarte detaliata. Doua probleme. Una: publicul vrea ce are nevoie? Si a doua: ce e cu contentul?
Prima, deci, e despre agenda publica. Pe care nu o face publicul, cel putin in definitia clasica a jurnalismului. Ziarele filtreaza tot ce se intampla si dau mai departe numai ce e important si relevant pentru public. Chestia asta e pe cale de schimbare, pentru ca printul nu poate sa reactioneze in timp real, in timp ce online poate. Ma rog, cvasi-real. De fapt, dintre toate media, printul reactioneaza cel mai greu. Cele mai proaspete informatii imi vin de mult timp de pe bloguri, Twitter sau canale profesioniste online (Mediafax, Hotnews etc). Citesc intr-o zi mai multe stiri decat pot cuprinde 10 ziare la un loc, probabil, toate din online. Si, intr-un fel, ajung sa imi fac singur agenda cu toate filtrele pe care le pun pe RSS.
Printul a avut de suferit la aparitia fiecarei noi tehnologii. Pe rand – radio, TV si acum Internet. De fiecare data printul urma sa moara, si de fiecare data s-a transformat.
Si asa ajungem la problema – continutul. Primul gand e ca printul trebuie sa se axeze pe calitate. Sau sa targeteze oamenii fara acces la web – segment in scadere, evident. Asa ca ne concetram pe calitate. Cu alte cuvinte, trebuie sa servesti oamenilor un continut pe care sa vrea sa dea bani. Nu prea mai e loc de stiri in cazul asta, nu? Mai degraba de analize, reportaje, editoriale si alte specii mai evoluate decat stirea.
Dar se poate? Pai da, dar e greu, pentru ca pentru asta trebuie oameni bine pregatiti, care gandesc si stiu sa scrie. Si care isi inteleg meseria. Evident ca problema e mai stufoasa de atat, dar ar fi un inceput bun treaba cu oamenii profesionisti, nu?